Summa sidvisningar

torsdag 5 april 2012

Venusfällan


Den lätt chauvinistiske gubbpensionären kommer kanske inte att tänka på filmtiteln, utan på Venus som steg ur havet eller Venus från Milo. Kanske underbara, vackra sirener som försöker locka en i fällan med sin sång. Men den här venusfällan är allt annat än ljuvlig.


Så här ser den ut. En julklapp som stått oöppnad tills nu. En liten lerkruka, en bit  torkad och pressad kompost och en plastpåse. Aha! En liten trolleriask! Och visst blev det magic. Tabletten av den pressade komposten skulle läggas i ett glas med lite ljumt vatten. Den låg några sekunder nere på botten tills den plötsligt börjar svälla upp och växa i glaset som fylldes till hälften av jord.

Venusfällan-3

Vad kunde man göra med innehållet i plastpåsen då? Ett annat trolleritricks? Nyfiket höll jag upp påsen mot ljuset och upptäckte en massa små  korn. Hundratals nästan mikroskopiska små saker som låg i botten på påsen. Alla ljuva funderingar var nu som bortblåsta och odlaren inom mig började vakna. Jorden skulle in i krukan och fröna strös ut.

Venusfällan 5

 Det här skulle helt enkelt bli en dödsfälla.

Venusfälla-2

Den tjusiga presentförpackningen innehöll ett odlingskit för en köttätande växt som kallas venusfälla.

Jag följde instruktionerna och nu är det bara att avvakta om det hela rör sig om ett skämt eller om det verkligen kommer upp något i krukan. I så fall blir det fortsättning följer. Hur det går med bilderna i fortsättningen vet jag inte efterom jag tydligen har fyllt min kvot på 1GB och tänker inte köpa utrymme.

PS: Jag bandade för länge sedan en annan film som heter ”en livs levande Venus”. En underbar liten film om ett antal ungar på den franska landsbygden som får se just det som titeln antyder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar