Summa sidvisningar

fredag 8 juli 2011

Ängen ansas (slåtter)


Med åren har allmänningen bakom huset blivit lite av en blomsteräng. Förutsättningen fanns ju eftersom  plätten mellan husen  inte skapats artificiellt utan  den ursprungliga växtligheten har fått stå kvar. Genom att spara gullvivor, prästkragar, rölleka (röllika) och andra örter år för år, har vi lyckats att föröka beståndet så att  helheten  mellan klippningarna ibland liknar en blomsteräng.

Inför andra klippningen i år, som jag tog mig an igår, sparade jag detta bestånd av tjärblomster och prästkragar. Kanske 50 kvm som jag slapp att klippa.

Efter att ha klippt den egna gräsmattan som också liknade  en blomsteräng med all klöver, smörblommor,daggkåpa, blåsuga , getväppling och  inplanterade tusenskönor, rullade jag  den elektriska gräsklipparen över till andra sidan. Eftersom jag har tillräcklig lång sladd går det att klippa hela allmänningen vilket blir billigare än med  samfällighetens bensindrivna klippare.

Nu var jobbet klart. Tog  mig cirka 1½ timme  inkl. en klunk öl då och då mellan varven. Har sparat  några slantar  åt samfälligheten för  ej uttagna bensinkostnader eftersom jag bjuder på  elen.  Dessutom fick jag lite motion  i dag också. Igår tog det mig lika lång tid att vända på komposten och vattna den. Jag hade slarvat med den och det fanns nästan inget liv i den. Annars hade det blivit en del bilder  på allehanda småkryp på dagens inlägg istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar