Summa sidvisningar

måndag 20 februari 2012

Alplandskap


Varje årsskifte skickade leverantörerna väggalmanackor till mig som jag  fördelade bland arbetskamraterna med löfte om att få bilderna tillbaka året därpå. Bilderna samlade jag på mig som material för collager av papper. Speciellt almanackorna från Schweiz innehöll i regel naturscenerier  som lämpade sig bra som bakgrundsbilder till mina collager. Ofta hade man även tillgång till flera exemplar av samma bild så att man kunde skapa olika  varaianter.


När man har sett dessa vyer från Schweiz i decenier och dessutom jobbat med bilderna var det inte så konstigt att  man fotograferade liknande motiv under semesterresorna. Gick ju inte heller att undvika eftersom landskapet nu finns där som en kitschig almacksbild. När jag nu tittar på några av dessa semesterbilder, känns dom igen från de färgglada kalendersidorna.



Även om mina egna diabilder bleknat i förhållande till de tryckta bilderna, har minnena inte bleknat , vilket ger dom en extra dimension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar