Summa sidvisningar

lördag 4 februari 2012

dammar

När det nu varit rejält kallt en längre tid undrade jag  om man tömt de nyanlagda dammarna på vatten eller om de fått ett tjockt islager. Har man i så fall tänkt på alla nyfikna barn som vill testa om isen håller? Jag gjorde en liten omväg för att  kolla upp detta.



Man har varit förutseende och satt upp ett trådstaket  runt hela dammen som var vattenfylld. Inget staket  däremot kring den andra dammen, som tycktes vara tömd . I en annan damm som jag skrev om tidigare  finns gräskarp, När jag gick förbi där förra veckan var pumpen igång  för att hålla  isen borta.



Detta tyder på  att det måste finnas fisk i dammen. Varför skulle man annars ödsla energi på cirkulerande vatten? Klarar gräskarp  temperaturer kring noll? Även i en annan damm i ett fabriksområde  fanns karp där på hösten  och eftersom  man  håller den isfri  även där, förmodar jag att dom finns kvar där nu. Vid ingendera damm såg jag dock några fiskar. Kanske höll dom till i djupare vatten, Däremot hade en skock änder hittat dit


Det var nedanför detta lilla vattenfall som jag såg fiskarna simma omkring i höstas,








Det forsande vattnet  höll den nedre dammen  delvis fri från is. Där det dock hade hunnit bli is satt en ensam trast och huttrade. I alla fall hade den burrat upp fjäderdräkten ordentligt för att hålla värmen.
Även om den så här i motljus ser ut att vara ganska grå, tror jag ändå  inte att det är en gråsparv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar