Summa sidvisningar

onsdag 26 januari 2011

hundutställning

Senare hälften av 50-talet var jag med collien på hundutställning. Den hade ju stamtavla och allt och uppfödaren tyckte att den skulle vara med och tävla. Själv tyckte jag att det lät spännande och begrep inte att det bara handlade om publicitet för kenneln och rasen.


Utställningen  hölls på det dåvarande mässområdet vid Storängsbotten.( Senare flyttades Mässan till Älvsjö)  Collien, som fortfarande var valp, hade lite svårt att lyda under själva uppvisningen men vann pris ändå i sin klass. Några fåniga band eller vad det var som kunde hängas upp vid båset för allmän beskådan. När jag gick runt bland alla hundar tog jag några bilder på dessa dräglande St.Bernhardshundar


Idag tag jag helt avstånd från  all den extrema aveln som fått pågå  i decennier  och all verksamhet omkring detta. Det må gälla alla  självgoda  Kennelklubbar i olika länder, uppfödarna och  hela industrin som byggts upp omkring detta. Man kan bara tycka synd om alla  klena jyckar  som avlats sjuka och som djursjukhusen tjänar grova pengar på. Fullt utrustade  sjukhus som  fattiga länder inte har råd att hålla sig med  ens  för sina  egna medborgare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar