Summa sidvisningar

tisdag 4 januari 2011

dam med paraply

Denna fotoblogg startades januari 2011 och ersätter metrobloggen/digimages där jag skrivit de senaste 2 åren varje dag och lagt ut bilder. Flera av dessa bilder kommer även att finnas parallellt på blogspot digimages photo. Båda sidorna är under uppbyggnad och kommer förhoppningsvist att förbättras alltefter jag lär mig att hantera funktionerna. Här kommer i alla fall första inlägget

Fotografiska bilder kan skapas på många olika sätt. Så gott som alltid ser man ett motiv och tar en eller flera bilder på det. Skapar kanske variationer på detta motiv genom  att använda olika vinklar  eller olika exponeringar. Med den digitala tekniken kan man idag dessutom skapa ytterligare ett otal variationer. Man kan även själv skapa ett motiv genom att arrangera det. Inom film och teater skapar man dekor och något liknande har jag tillgiripit  med foto. Man kallade det för table-top då. Här ett exempel på  olika föremål som arrangerats till en bild

Damen med paraplyet är en urklippt  bild ur någon tidning. Samma figur har  jag även använt i nästa bild. Där har dock en annan teknik använts som kallas background projection. Proffsen använder här croma-key eller green-screen  metoder. Jag  fick nöja mig med att helt enkelt projicera en diabild på en mattskiva och  placera föremål framför. På så sätt kom damen med paraplyet att stå framför en majbrasa. .


Ofta blir detta sätt att fotografera ganska nedslående på grund av belysningsproblemen.Då är det betydligt enklare att ta en vanlig bild vid en vanlig majbrasa

Det som proffsen tidigare bara kunde åstadkomma med olika tekniker ligger dock inom möjligheternas ramar idag för var och en som behärskar  den digitala tekniken något så när. Självklart  finns även nu proffs med avancerad utrustning men även på amatörnivå kan man åstadkomma bilder som tidigare bara var förbehållna  proffsen. Det räcker  med en enkel digitalkamera och ett enkelt bildbehandlingsprogram i datan  för att kunna trolla fram bilder
som inte  inte finns i verkligheten. Hittade ytterligare en dam med paraply som ursprungligen fanns i  en badbild från glada 20-talet. Nu i en helt annan omgivning,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar