Summa sidvisningar

lördag 22 januari 2011

konstsmide



Den här bilden ville jag gärna spara och även visa här. Även om den är  en färgbild, finns bara svart och grått  olika nyanser. Den konstsmidda porten står i bjär kontrast med den något diffusa grå kyrkan i bakgrunden. OBS människorna på torget.  Bilden togs i Münster för 50 år sedan och har bleknat en aning. Jag turistade  några timmar i denna stad och passade på att gå in på ”Friedenssaal” – fredssalen  som var helt tomt på folk sånär som på ett par som var mer intresserade av träskulptuer än den historiska tilldragelsen där för länge sedan.


(hittade inte  ytterligare en bild på bänkarna utmed långväggarna) Däremot hittade jag en  målning på webben som  visar salen när det begav sig. Målaren fångade även de utskurna träpanelerna som syns på mitt foto.Mest gillar jag ”d´Aartagnan” i målningens nederkant  som en av A.Dumas  3 musketörer. På mitt foto syns även ett  porträttgalleri som  tydligen har hängts upp senare. Här skedde alltså  undertecknandet av fredsfördraget år  1648 som satte punkt för det 30-åriga kriget

Själva  fördraget med digniteternas egna sigill hittade jag likaså på nätet. Högtidligt värre.

Tänk så det kan bli. Råkar hitta en udda blek diabild  och  fascineras av järnsmidet men slutar med  storpolitik som hänt för hundratals år sedan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar