Summa sidvisningar

måndag 24 januari 2011

kvarnar

När jag flyttade till Stockholm i början av 50-talet började man genast att utforska den närmaste omgivningen. Några gamla kvarnar var ett ovanligt inslag i landskapet. De höll på att vittra sönder och är nu alla försvunna. En stod intill Enköpingsvägen (numer E-18) där stadsdelen Rissne numera finns. En annan  helt intakt kvarn fanns i Jakobsberg  och var länge dess symbol tills den brann ner till grunden. Den hade dock så stort  attraktionsvärde att man med stor möda byggde upp den igen. När den dock brann ner ytterligare två gånger gav man upp.

 En kvarn finns kvar emellertid i området. Den återupptäckte jag  när jag cyklade i Lundaområdet  för ett par år sedan  om vilket jag skrev här. Nu hittade jag även några gamla diabilder som visar hur kvarnen där såg ut på 50-talet



Mittemot den stod även ytterligae en  annan kvarn som dock var rätt fallfärdig.Den  gick troligen inte att  bevara eller restaurera och är borta nu. Kanske behövde man även marken för villabebyggelsen. Den kvarvarande kvarnen står ju på mindre än en villatomt.
Det är synd att alla dessa kvarnar försvunnit. Inte bara för att de är fina landmärken, så vittnar de om en försvunnen tid och borde egentligen  klassas som muséeföremål. Den här smäckra kvarnen vid Lärbro  på Gotland borde ha rustats upp innan den försvann

När jag åkte förbi där 2 år senare såg det ut så här. Maskineriet och de tunga kvarnstenarna fick hela konstruktionen att ge vika

En  kvarn (bland flera) som stod på andra sidan Fårösund höll sig upprät lite längre och jag vet  inte om någon av dessa kvarnar står än idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar