Summa sidvisningar

fredag 11 februari 2011

bubblan i glaset

Jag gillar att fotografera glas. I alla färger och former. Därför kunde jag inte heller låta bli att slänga iväg  en bild när jag var inne hos Myrorna för någon vecka sedan.

Senare  förstorade jag upp denna bild och vandrade runt i den för att se om det möjligen fanns ölglas av sejdeltyp. Ett sådant som jag håller i handen  i min avatar. Dom glasen har minskat i antal hos oss och  har inte gått att få tag på. Men jag hittade inget sådan glas när jag scannade igenom hyllorna. Men så mot slutet  hajade  jag till. Två glas med bubbla i foten. Sådana som jag köpte  1957 hos NK för dyra pengar. Äkta Kosta/Boda-glas. Då kostade dom en liten förmögenhet  och har hanterats varsamt sedan dess och tagits fram ur vitrinskåpet bara vid spediella  tillfällen.


Hade glömt bort vad modellen hette och fick lära mig nu via webben att den heter Pippi. Jag visste dock att det senare dök upp ett billigare plagiat varför jag åkte till affären idag för att kolla. Glasen fanns dock inte kvar längre. I stället hittade jag ölglasen som jag egentligen var ute efter.


Var lika glad för dom, speciellt när dom kostade bara 5:-/st och var mindre nötta än dom vi har kvar  i skåpet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar