Summa sidvisningar

torsdag 10 februari 2011

i regnbågens alla färger

Ett ännu inte helt nerlagt projet är att skapa en video till musikstycket ”over the rainbow”. Jag har haft svårt att  få fina bilder på regnbågen. Det är ju inte så ofta  den uppträder och då vill det till att man  har en bra kameravinkel och de rätta ljusförhållanden. Bara ett fåtal gånger har jag lyckats att fånga regnbågen ”live”


En betydligt bättre bild fick jag från  ”Aulis” som skickade mig denna vackra regnbåge


En mindre fontänregnbåge  fotograferade jag själv en gång när jag  vattnade i trädgården och när färgerna kommer fram när det bryts genom ett prisma
De bästa spektralfärgerna fick jag dock fram från en CD-skiva

Under pridefestivaler  viftas det med en regnbågsflagga. Färgerna symboliserar olika saker


Dessa symboler kunde dock gälla generellt och i alla sammanhang  varför jag inte riktigt förstår varför de skall förknippas med ”the gay community”. Där har man även lagt till en ultraviolett färg som egentiligen är en oslynlig spektralfärg. Har detta ett eget, osynligt symbolvärde?

Pappershandeln däremot bryr sig föga om  spektralfärgernas inbördes rangordning
 
Hur jag nu ska få ihop allt detta till en musikvideo kan jag inte förstå. Därför ligger ”projektet” på is tills jag  fått ihop några hundratal bilder och därefter kan skönja något sammanhängande mönster.

1 kommentar:

  1. Min regnbåge:-))! Lyckas jag fota någon mer och som ser skaplig/bra ut på bild så mailar jag den till dig.

    SvaraRadera