Summa sidvisningar

söndag 20 februari 2011

så luras väljarna

Nu har det gått flera månader sedan valet förra året och de flesta löften som avgavs då är nog glömda. Löften och bilden på Fredrik Reinfeld slank ner i diket och täcktes av höstens löv  och senare av vinterns snö nästan symboliskt  för att gömmas undan.

Många löften  har infriats  men en hel del har också inneburit försämringar  för vissa grupper i samhället. Som pensionär tänker jag förståss på denna grupp. Men denna grupp går lätt att köra över. Ungefär som man gör med gruppen konsumenter. Ingendera har någon egentlig makt bakom orden trots att de är många. Man blidkade pensionärerna med att lova  även skattesänkningar för dom fast inte lika mycket som för dom som  förvärvsarbetar.Är väl okey. Sossarna t.o.m. bjöd över. Så när man  fick höra hur många procent skatten skulle sänkas förväntade man sig  att äntligen få mer i pension. I början på året skickades då ut uppgifterna om den nya pensionen. Naiv  som jag är trodde man att en skattesänkning skulle  innebära mer i plånboken.  Döm om min besvikelse  när jag  såg att pensionen  minskat i stället! Det man pratade högt om under valrörelsen var just skattesänkningen men mindre att man samtidigt även sänkte pensionerna så att så att det blev plus/minus noll.
Min pension grundar sig helt  på det gamla pensionssystemet som infördes 1960 och klubbades igenom i riksdagen med (1 !) rösts övervikt. På grundval av 30 års förvärvsarbete skulle de 15 bästa åren vara pensionsgrundande. När  politikerna senare märkte att pensionssystemet inte längre höll (SCB hade förmodligen inte informerat om den ökande andelen äldre) lanserade man ett nytt pensionssystem 1999. Jag var glad åt att  min pension skulle beräknas enligt det gamla  systemet. Inte behöva dryga ut min pension genom  aktiespekulationer eller behöva  jobba efter 65 års ålder. Men det nya pensionssystemet  fungerar lika illa och är lika konjunkturkänslig. Dessutom har man  åderlåtit systemet med att betala utlandsskulder och räntor med pensionärernas pengar och även gjort mindre lyckade aktieplaceringar av fonderna. Men när man nu skryter med  statens minskade  skuldsättning kan man inte förstå varför den s.k. bromsen i pensionssystemet skall träda i kraft. Låna för omväxlingens skull en gång för att öka  pensionerna i stället .
Om pensionen hade varit juridiskt bindande som i likhet med avtal inom näringslivet hade ett avtal mellan  pensionär  och staten kunnat beivras  med krav på vite eller skadestånd. Nu får jag dock bara resignerad  skriva några rader i denna blogg. Men det känns ändå skönt att ha det sagt även om det denna gång  bara rör sig om en tia mindre i månaden.

1 kommentar:

  1. Underbart... Jag sa faktiskt redan som 20-åring att det kommer inte att finnas någon pension när det är dags för mig. Det är 13 år kvar (om vi räknar till 65 fortfarande), så risken är stor att jag hade rätt.
    Har för mig min mamma (79) sa hon fick 7 kr MER i pension i år. Återstår att se om hyran går upp med ca 150 kr/månaden, som den brukar varje år... Då får hon bara ca 140 kr mindre/månad än förra året + att allt annat också går upp förstås. Som sagt var..."Underbart"!

    SvaraRadera