Summa sidvisningar

fredag 18 februari 2011

Vespa GS

På 60-talet var det inne med  Vespa. Det var efter att Audrey Hepburn  åkt runt i Rom med Gregory Peck i filmen ”Roman Holiday”. Då var det minsann inte tal om att ha störtkruka på huvud .

Efter att ha sålt min moped  hade jag grundplåten till ett lite snabbare fordon. Någonstans på Östermalm hittade jag en affär och en Vespa GS som passade min plånbok. Glad i hågen körde jag med mitt nyförvärv därifrån mot enkelriktad en liten stund innan jag kom ut på Strandvägen. Därefter blev det många åkturer dock inte lika trafikvidriga. En gång till Gotland där vi fick punktering  utan att ha tillgång till en fotpump. Fick låna en av en snäll bonde flera km bort. Senare blev det dock motorfel och väl hemma igen var det dags för en helrenovering. Jag fick hjälp med  att svarva upp cylinderväggen och köpte nya kannringar i en större dimension. Minns att det var lite besvär med att  få kolven med dom nya kannringarna in i cylindern

Hade ju bara mina händer som verktyg. Men även resten plockades ihop igen och jag hade en sprillans ny Vespa. Och jäkla så den gick. Dubbelt så fort inbillade jag mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar