Summa sidvisningar

måndag 8 augusti 2011

Gröna djur


Hämtade en kanna regnvatten ur tunnan för att  vattna melonerna i drivbänken. Lyfte med ena handen  fönstret och skvätte på med kannan i den andra handen. Det var först då jag såg guldbaggen som satt på ett av bladen. ”Sorry, Mr Gold” sa jag och la på fönstret igen. Baggen syntes faktiskt genom glasrutan

Jag hämtade kameran för att ta bild på den blöta guldbaggen. Trots att det genom åren blivit en del bilder på guldbaggar, kan man inte få tillräckligt många tills man blir nöjd. Det är en relativ stor skalbagge där  makrofunktionen på min lilla digitalkamera inte alltid täcker skärpan hela vägen. Men främst vill man ju återge den gröngyllene färgen så bra som möjligt. Den skiftar ju hela tiden beroende på hur ljuset faller på baggens rygg. Att det  denna gång låg några droppar vatten där gör  det hela bara intressantare. Blev nog den bästa guldbaggebilden hittills.


Inte helt förvånande är  att täckvingarna är vattenavstötande. Hur skulle de annars kunna undkomma en regnskur. Däremot såg  jag till min förvåning att det växer hår  där! Klicka en gång på bilden så  syns dom bättre. För att inte tala om "hårväxten" på undersidan.

En dag senare kom en annan grönskimrande insekt i vägen för min kamera. I likhet med guldbaggen gäller även här  samma förutsättningar att få en bra bild på en spyfluga. Den här är jag också nöjd med


Även den är hårbevuxen på ovansidan

En som däremot inte kan uppvisa varken hårstrån eller en metallisk grön färg är vårtbitaren. Den är bara grön helt och hållet. Den här ”Kalle Stropp” höll jag  att trampa på när jag gick  barfota på asfalten på väg hem. (träskorna blev för jobbiga efter 1 timmes fotopromenad)


Tack vare att den satt på asfalten fick jag även en neutral bakgrund så att alla detaljer syns bra på  insekten. Med ytterligare en förstoring  framträder  den med en heltäckande  riddarrustning. Titta bara på nackskyddet som ser ut som om en plåtbit  svetsats på i efterhand som en extra förstärkning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar