Summa sidvisningar

måndag 15 augusti 2011

Masken i baljan


Jag behövde lite grönsaker från landet  och  började med att plocka några bondbönor. Bland dom fanns en skida som hade spruckit. Det händer ibland när det har regnat eller när dom är övermogna. Men här fanns en annan anledning. På en av bönorna längst ut hade någon gnagt en djup grop. En sköldlus hade ramlat ner till marken när jag ryckte  loss skidan. Men den lilla krabaten kunde väl inte ha åstadkommit detta hål i bönan. Bönan intill hade flyttats och på dess plats låg något ruttet. I vanliga fall ligger bönorna på en mjuk bädd av vit ludd  likssom huvudet på  en ejderdunskudde. Det mjuka hade troligen ruttnat när skidan spruckit upp. Just innan jag skulle kasta allt tänkte jag

                                                  De´ är nå´t skumt me´ de´här
              Eller there is something rotten  in the state of Denmark som ett citat ur Hamlet säger
                                    Eller som tyskarna säger:Da ist der Wurm drin!

Och det var just vad det var. En stor mask hade knuffat undan den ena bönan och bäddat ner sig i dess grop i stället. Det var nog den som även hade gnagt på bönorna intill.

Jag lade skörden på utebordet och hämtade kameran. Sedan petade jag  på larven med en liten kvist för att  få ut den ur gropen och för att titta närmare på den.

Inte för att  artbestämma den , d.v.s. från vilken fjäril den  härstammar. När jag bara kan namnge ett fåtal fjärilsarter så  är kunskaperna än mer rudimentära när det kommer till larverna. Jag ville helt enkelt bara se på den. En larv från nässelfjäril eller kålfjäril kunde jag dock utesluta. Dom larverna var dom enda jag känner igen. Den här hade nog ett  ”ädlare” påbrå. Därför fick den  chansen att vidareutveckla sig  i kompostlådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar