Summa sidvisningar

tisdag 30 augusti 2011

Soldyrkare och Kalle Svanslös


Mina korta eller längre fotopromenader tar jag gärna  när det är sol och värme. En som också tycks gilla värme är  vårtbitaren. Jag har träffat på den flera gånger där han sitter på asfalten på gång-och cykelvägar. Den tycks strunta i kamouflagefärgen  utan föredrar i stället värmen som  strålar upp från den mörka asfalten.

Jag länkar inte till en tidigare bild som nästan är identisk med den nytagna. Däremot fanns ytterligare en annan  gräshoppa  i gräset alldeles intill vid sidan om vägen. Väl kamouflerad. En liten  Kalle Stropp. Den var bara hälften så stor som den som satt på asfalten.

Jag är inte så insatt i vårtbitarnas familjeförhållanden varför jag inte kan  avgöra om den här lilla Kalle var en unge eller om det var  fru Stropp. Det finns dock en markant skillnad: den här mindre hopparen hade ingen svans! En Kalle Svanslös alltså. Jag tror dock inte att det var någon cyklist som omedvetet kört  över  svansen  eller att storken knipsat av den.  Antingen är det en unge som svansen ska växa ut på senare  eller så  är det en kvinnlig vårtbitare.
Apropå ungar så fångade jag  också denna lilla slända på bild.

Kolla ögonen! Med ena ögat sneglade den bakåt för att se vad jag höll på med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar