Summa sidvisningar

torsdag 25 augusti 2011

Sniglar


I helgen fick vi 50 mm välbehövligt regn. Slipper vattna och nu finns även hopp om svamp i skogen. Men med regnet kommer även sniglarna. Dom finns visserligen där hela tiden men de kommer fram efter regnet. Så fort det har slutat regna går jag ut på snigeljakt. Först är det mördarsniglarnas tur. En handfull sådana har då bitit i gräset för sista gången och har gjort det även i överförd bemärkelse.
Därefter är det de mindre sniglarnas tur. Dom med hus på ryggen. Dom har jag större problem med eftersom de är betydligt fler än mördarsniglarna. Dessutom kryper dom även på höjden.

Hur många man än tar kål på, finns det åter lika många efter nästa regn. Det finns så många kryphål i trädgården där dom kan gömma sig och lägga ägg. En mördarsnigel lägger cirka
 50-60 ägg  och den mindre snigeln kanske lika många. Inte att undra på att det kryllar av dom i trädgården. Svampen som jag  visade häromdagen  var uppäten till hälften dagen efter. Så sker även med annat  i trädgården som man  med viss möda odlat fram.
När jag skulle gå in i förrådet såg jag några svarta prickar på panelen. Vid en närmare titt såg jag att det var pyttepytte små sniglar med pyttepytte små hus.

För att få en uppfattning om hur små dom var, fotograferade jag en tillsammans med ett tändstickshuvud.  De hade  redan krupit halvvägs uppför förrådsväggen. Ett desorienterat maratonlopp för snigelungar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar