Summa sidvisningar

fredag 26 augusti 2011

Hjulstakorset


En korsning  som ofta skrivits om och i trafiksammanhang inte alltid positivt. En olycksdrabbad korsning  som också  ofta förorsakar trafikstockningar under rusningstid. Allt detta skall man nu bygga bort med  den nya leden. Bilar man in till Stockholm idag  är det åtskilliga kilometrar som är en enda lång byggarbetsplats. Inget billigt bygge heller. Läste någonstans att varje km kostar 1 mrd. När jag var på biblioteket för ett halvt år sedan passade jag på att titta på detaljplanen  över Hjulstakorset vilken trafikplats ligger närmast oss.


Här kan man  studera detta gigantiska vägbygge där E-18 och E-4 skall mötas. Den nuvarande 4-vägskorsningen med trafikljus kommer bli ett minne blott  och  E-18 längs med Hjulsta- Tensta-Rinkeby kommer att bli en  liten lokalgata. Detta gigantiska vägprojektet ville jag titta närmare på och  tog därför en något längre cykeltur igår.

Aldrig tidigare har jag haft en finare cykelväg än när jag väl kom fram till bygget. Alldeles ensam utan  ens några  arbetsfordon  kunde jag trampa på  en bred och nyasfalterad vägslinga.
Innan jag klättrade upp på en  hög sten-och jordvall, pratade jag med gubben som syns på bilden och som höll på att skyffla bort något från vägen. På min fråga om när bygget skulle vara klart svarade han  slutet av oktober. Han sa dock inte vilket år. Som allt såg ut nu  kan jag inte tro att allt skulle vara klart om några månader.  Till vänser syns den nyvarande  vägen och  rakt fram  vattentornet som ett känt landmärke.


Bakom bron på denna bild syns toppen på vattentornet. Detta landmärke kommer dock att ersättas av ett helt annat. Ett verkligen spektakulärt sådant. Ännu kunde jag inte se ens antydan till det som  ska bli ”Stockholmssfären”. En gigantisk glob med solceller på ovansidan och en spegelyta på undersidan.
 Närmare detaljer på denna video.

Det skall bli spännande att följa detta bygge och se det hela när det väl står  klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar