Summa sidvisningar

onsdag 3 augusti 2011

Turist i egen stad


Ett av dom frekvent besökta turistmålen är Drottninghoms Slott. Fick chansen att följa med ungarna dit och beblanda mig med alla turister. Det hördes tyska, spanska och  asiatiska språk framför allt och alla fotograferade. Min lilla digitalkamera var förståss också med men vad skulle jag ta bilder på?  Jag har varit där långt innan kungen och drottningen flyttade in och när man hade obegränsat tillträde till hela parken och slottet. Allt hade fotograferats redan flera gånger om och senast för 15 år sedan filmats  även med videokameran. Ögonblickets impuls fick avgöra vad som skulle avbildas.
Från parkeringen kom man upp till Drottningholmsteatern. Framför den står  en Apollostaty i vit marmor. Nu tog jag en bild bakifrån och ändrade den i datan  hemma. Bilden fick titeln ”Apollo i blåsväder”

Framför statyn stod en hästdroska. Ett för mig nytt inslag.

Men varför betala dyrt när man kan gå till fots lika fort som hästen travade. Bort mot Kina Slott. På vägen dit passerar man vakttältet.
Även där kunde man se några som kopplade av i sloskenet  och inte brydde sig  om turisterna som ivrigt sprang omkring och fotograferade varandra och allt de såg.

Genom en smal port i en mur kom man till ett fik där vi traditionsenligt beställde våfflor. Om man bortser från all grönska  liknade bilden en av många  tagna i länderna kring Medelhavet.                           

Några bilder  inne i källarvalven. En klätterapa och en som tittar efter pigor J.


Förutom ett fåtal ”turistbilder” och ”familjebilder”  till slut  en  på fontänen.


Jag befann mig dock långt ifrån fontänen varför jag fick ta till max zoom (4x). På närmare håll hade bilden nog fått bättre lyster i motljuset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar