Summa sidvisningar

lördag 5 februari 2011

gröna knoppar

Nu ska ingen tro att våren gjort sitt intåg  här efter  några dagars töväder och att jag fotograferat dom första gröna späda knopparna. Tvärtom! I skrivande stund vräker det ner stora. tjocka snöflingor. Annat var det häromdagen när solen lyste in genom fönstren. Nu kommer solen  åter upp över hustaken och kan lysa upp delar av rummen. Då brukar jag passa på att ta bilder  på bordet för att slippa blixt eller lampor. Men man måste vara snabb. Det är inte lång stund som  solfläcken stannar kvar på bordsytan. Är man sölig har den  redan vandrat in i nästa rum. När jag vill scanna fotografier eller frimärken kan man få jaga  den ljusa ytan som en solkatt. Man blir ju alltid gladare när solen är framme, speciellt när rummen nu lyses upp efter vintermörkret.
Häromdagen träffade solstrålarna några gröna glasknoppar som finns på skåpdörrarna. För länge sedan köpte jag ett helt restparti på en byggfirma för en spottstyver  och bytte ut samtliga plastknoppar på skåpen.

Solen fick den räfflade ytan på glaset att gnistra och jag la även märke till reflexen den kastade på skåpdörren. Den blev även något bättre när man torkat av  fingeravtryck och annat solkigt vilket syntes på dom första foton jag tog.

Till synes meningslösa bilder som bara visar lite färg och mönster. Men jag har jobbat vidare med några av dom. Kommer i morgondagens inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar