Summa sidvisningar

torsdag 3 februari 2011

retrospektiv

Innan jag vänder mig till eventuella lokalpatrioter vill jag först  avge mitt omdöme om den nya bloggen  efter att ha testat den nu en månad. Det skall genast sägas att jag testat endast en bråkdel och  försökt att få det dagliga, elementära att fungera.

Några fördelar med Blogger i jämförelse med Metrobloggen:
Lättare  att klista in  text, bilder och länkar
Bilder kan dras till annan plats och man kan välja 4 storlekar. Betraktaren kan dessutom klicka på bilden för att förstora den två gånger. Olika typer av bilder kan samlas under en s.k. etikett under vilket samlingsnamn man kan få tillgång till alla bilder in den kategorin.
Efter frisläppt inlägg finns det omedelbart på blogspot. Antal besök syns under headern.
Videofunktionen har jag bara testat en gång i början som gav negativt resultat. Kanske mitt fel
Detta var bara några spontana omdömen. I stort är jag dock nöjd med mitt byte hit.

Nu någonting helt annat
Ett par bilder från förr i tiden. Det första är inte något slumområde från  Soweto eller favelas i Rio de Janeiro.

Utan hur det såg ut  på 50-talet kring Huvudsta .Små fallfärdiga bodar, skjul och bråte. Sedan kom miljonprogrammets bulldozer och jämnade allt med marken för att bereda plats för stadsdelen Jungfrudansen.

Denna bild togs vid en väg med övervuxna hjulspår  senare hälften av 50-talet. I bakgrunden syns en lada framför ett stort skogsområde på en höjd. Ladan hörde till Tensta Gård. Då förstår ni vilken stadsdel som sedemera byggdes här. Den ursprungliga ortsbefolkningen uttalade förresten  ortsnamnen som Tensta, Nälsta eller Vinsta  med kort betoning på den första vokalen . De nya invånarna i dessa områden ändrade dock uttalet med lång vokal som numera  är helt vedertaget. Säger jag Tensta som man gjorde förr, betraktas jag som invandrare som inte lärt sig svenska. Ja det är mycket som ändaras på 50 år, t.o.m. språket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar