Summa sidvisningar

fredag 1 april 2011

Dagen H (långt inlägg)


Trots att 82.9%  av befolkningen sa nej till högertrafik i en folkomröstning  1955  gick man emot folkets vilja  senare och införde i alla fall en trafikomläggning 1967. Den  3:e september klockan 3 på eftermiddagen skulle detta ske.

 Denna dag skulle  allt utom nyttotrafiken stå stilla i innersta´n. Det hela hade föregåtts av livliga diskussioner för och emot. Bilförarna omyndigförklarades att  de inte  skulle kunna hantera vissa trafiksituationer  med många dödsoffer till följd. Andra däremot  hade ett internationellt perspektiv på det hela. Media bombarderade svenska folket med instruktioner och råd hur man skulle köra till höger. Det var en stor begivenhet och även jag  tog bilen in mot sta´n  denna dag  för att göra ett bildreportage från denna händelse.









I höjd med Torildsplan/ Fridhemsplan parkerade jag på en skolgård och tog några bilder över den biltomma Drottningholmsvägen och uppfarten till Essingeleden

Lika ödsligt var det på Hantverkargatan på väg mot Stadshuset

Jag var dock inte ensam fotograf ute på sta´n för att föreviga denna händelse. En tog en vy från en av broarna över  Kungsgatan och en äldre herre med keps filmade med vad som såg ut att vara en dubbelåttakamera. Men kan också ha varit för 16 mm film




Jag uppehöll mig  mitt i centrum kring Stureplan där det rådde full aktivitet. Allt skulle bli klart till klockslaget 15.00 då övergången skulle ske. Den redan befintliga övergången och alla andra trafikmarkeringar på gatorna skulle målas om för att anpassas till högertrafik. Med olika maskiner målades vita markeringar i asfalten.

Och noga  var det också. Här mäter en kontrollant  ifall någon av sprutgubbarna missat några millimeter.

Koner överallt och skyltar som varnade för nymålat. En extrainkallad trafikpolis försökte förhindra eventuella feltramp.









Men även ovanför gatorna behövdes ändringar. Den nya färdriktingen krävde nya läsriktningar.








Det hela hade artat sig till en riktig folkfest. Nu var det inte många minuter kvar tills trafiken skulle släppas på. Alla var nyfikna på hur bilisterna skulle klara av denna svåra manöver att vända bilen från en sida av gatan till den andra. Och därefter fortsätta på höger sida utan att falla tillbaka i gammalt körbeteende. Men tack vare den massiva informationskampanjen hade alla blivit väl förberedda. Så det skulle nog gå bra.

Nu var det stora ögonblicket inne








En av dom första att ta gatan i besittning på höger sida var denna  familj. Trots alla förväntade trafikfaror efter omläggningen  hade H-generalen aldrig sagt något om cykelhjälmar. Själv tog jag mig hem på höger sida med min Saab 92 utan några som helst incidenter

1 kommentar:

  1. Verkligen fina bilder. Roligt att se något annat än de något utslitna bilder som alltid brukar figurera när högeromläggningen i Sverige behandlas. Själv var jag 16 år och bodde på en mindre ort i Sverige på den tiden, vilket jag inte gör numera, och har naturligtvis funderat i efterhand på varför kameran inte kom till användning. Korkat. Å andra sidan tyckte jag då och anser fortfarande att vänstertrafik är bättre i alla avseenden, mer naturligt helt enkelt. Trafiksäkerheten som alla högerentusiaster brukar hänvisa till förbättrades inte av högertrafiken som sådan, utan tack vare information, övervakning, hastighetsgränser etc. Resultatet skulle ha blivit lika bra med bibehållen vänstertrafik, även om man borde ha puffat mer för att folk borde köpa högerstyrda bilar.
    Mvh Glen

    SvaraRadera