Summa sidvisningar

söndag 10 april 2011

Ensamma träd


Somliga trivs i öppna landskap och som amatörfotograf gillar jag förståss  också de vida vyerna. Vid min senaste promenad kom jag att titta på några ensamma träd på en liten kulle  som avtecknade sig den blå vårhimlen.


Speciellt träd som får växa helt fritt kan utvecklas till fullo. Vare sig dom är grönskande eller avlövade som här ovan, är deras konturer karaktäristiska. Varje trädslag har sitt eget växtsätt och bildar en egen silhuett som känns igen mot en fri horisont. I ett försök att  förtydliga detta hittade jag en funktion i datan som jag aldrig prövat på tidigare. Här är resultatet:

Längre bort stod några alar kring en liten bäck

Här står dom visserligen i en grupp men bildar ända tillsammans en karaktäristisk enhet som kan kännas igen på långt håll. Speciellt lågväxande träd och buskar kan  tillsammans i en grupp  bilda en egen form så att helheten framträder som  en perfekt rundad trädform som om det vore en enda individ. Bara de får fritt utrymme. Gäller nog inte bara träd och växter för att vara lite filosofisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar