Summa sidvisningar

lördag 30 april 2011

Malta – Valletta


Maltas huvudstad skulle vi förstås också besöka. Inte bara en gång. På ön fanns ett  vidsträckt bussnät  och det var lätt att ta sig in till huvudstaden. Billigt var det också. Kanske för att bussarna var från 50-talet eller äldre. Det gällde att välja den rätta av alla gröna bussar annars kunde  resan kanske ta en halv timme längre om man hamnade på en skramlande buss som gick i snigelfart. Numera har bussarna skiftat färg till gult vilket jag såg på några bilder  när jag googlade.
Alla bussar går till den stora terminalen  i vars mitt  den stora Tritonfontänen reser sig.


Triton var son till Poseidon  enl. den grekiska mytologin och en manlig motsvarighet till en sjöjungfru. Tritonfontäner finns lite här och var i olika städer som t.ex. i Rom. Även Carl Milles har en tritonfontän i Vänersborg.
I några avseenden liknar Valletta Stockholm med  allt vatten - the grand harbour. Där fanns även en ”Katarinahissen”.

(den står dock rakare än vad bilden visar) Under arkaden  på toppen  hittade jag flera motiv.



Vad kvinnorna hade för sig  där i den svalkande skuggan kunde jag inte lista ut varken då eller nu. Var nog inte bingo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar