Summa sidvisningar

måndag 26 september 2011

Äppelvin




Under veckan som gått har jag inlett ett nytt projekt.  Årets vinberedning. Dennna gång hade jag inte tillräckligt med  vinbär  och inga björnbär alls. Inte heller plockat några blåbär i stället. Däremot hade jag  spanat in flera träd i omgivningen med vildapel. Gamla ödetomter där träden fått stå kvar och  fått sköta sig själva. Äpplen som blivit allt mindre och surare under decenierna.











Det är just surligheten som lämpar sig bra att göra vitt vin på dessa frukter. Utmed en cykelväg stod  detta träd och jag  cyklade dit två gånger för att plocka några kassar fulla. Blev en  något vinglig hemfärd. Till slut hade jag  i alla fall hämtat 17 kg äpplen. Det tog sin rimliga tid att dela dom i  klyftor och skala bort  det som var  skadat.

Bredvid bordet hade jag ställt det stora mäskkärlet dit alla äppelbitarna slängdes

När alla äpplen hade tagits tillvara såg det ut så här i tunnan. Kul bild eller hur?

Under tiden fick  14 liter vatten kokas upp för att hällas över äpplena. Alla kastrullerna kom fram ur skåpen och alla plattorna på spisen såg till att el-mätaren snurrade för högtryck. När jag tillsatt en påse vinjäst och lite jästnärsalt  och l kg russin  blev det liv i tunnan. Allt började att jäsa efter bara en timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar