Summa sidvisningar

onsdag 28 september 2011

Före höstgrävningen


Nu har jag tagit hand om de allra sista resterna från trädgården. Melonerna har jag lärt mig att de är  känsliga för röta. Men när de väl var mogna (gick faktiskt att lukta sig till det) var dom söta och smakrika.
Tomaterna som var kvar och fortfarande gröna ligger nu i en byrålåda för eftermognad. Det mesta av den självsådda persiljan finns i frysen och plantorna har jag grävt upp. Visste ni att man  kan äta roten från persilja? Bra rotsak att ha i  grönsakssoppa.

Innan jag dock sätter spaden i jorden för att gräva om hela täppan  vill jag ta hand om nästa års utsäde. Några av vaxbönorna lät jag mogna. Det var första gången jag odlade denna sort och vill gärna ha dom igen nästa år.

Men även blomfrön tar jag hand om. Liksom bönorna får dom torka ett tag inomhus.





Vad som är malva och jungfru i det gröna får ni lista ut själva

När jag sedan skakat ur  alla pyttesmå frön från olika blomväxter och blåst bort all boss, hamnar dom i diverse  tomma glas där det funnits kryddor en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar