Summa sidvisningar

söndag 11 september 2011

En flugas anatomi


Jag är inte någon entomolog och än mindre tänker jag  sätta mig in i insekters anatomi. När jag dock tog denna bild på någon sorts fluga  som satt på  en höstaster, blev jag  intresserad av att titta närmare    den. I vanliga fall är flugor  bara irriterande – se denna video på en fluga som kröp på skrivbordet bredvid tangentbordet en natt.

Blomflugan däremot satt  på blomman  och gjorde inte en fluga förnär – om man nu får uttrycka sig så. Bara ett av många flugfän som surrar omkring och som man inte bryr sig så värst mycket om. Dom bara finns. Men när jag tittade  närmare på den i datan upptäckte jag  en mängd olika kroppsdelar som jag inte har en aning om vad de har för syfte och varför de ser ut som de gör. Jag är som sagt inte någon entomolog. Titta bara på dom här spröten längst fram  med var sitt utstickande (morr)hår.

Redan alla övriga hår är överraskande. Man tänker sig ju inte insekter som pälsdjur. Med  extrem makro hade jag kunnat  få bättre bild på ögonen . Nu ser man bara en liten antydan på facetterna.  Mitt på (geting)midjan  ser man på var sin sida om kroppen  ett utskott med ett klot  längst ut. Hur använder flugan dessa organ?

Vingarna  är väl den delen av kroppen som man vet vad dom har för syfte. Ändå ser man dom sällan så här i detalj. Säkerligen en genialisk uppbyggnad som ger just denna  flugart dess karaktäristiska flygegenskaper. Huruvida den lilla skadan på den ena vingen  inverkar på  manöverskickligheten  kan vi inte veta. Man ska  nog  inte veta allt för då har man  mindre att förundra sig över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar