Summa sidvisningar

onsdag 21 september 2011

Kyrkhamnsdagen III


När jag rundat sista kröken på den smala vägen var jag framme vid kyrkviken. Ute på udden såg  jag  stånd utmed gången som ledde till den gamla villan där. Eftersom det är privat område har jag aldrig  gått dit tidigare. Passade på nu och kunde beundra utsikten från berget. Folk satt ute på punschverandan  eller ute i trädgården  med en inhandlad koppa kaffe eller macka och  med med gratis utsikt över Mälaren.

Men att ta sig en fika  när man precis anlänt var inte att tänka på. Jag skulle först hälsa på keramikverkstaden där  Eva Dárt  berättat för mig att man skulle sätta på ugnen för att bränna.
Det  var vissa problem med att få ordentligt fyr i ugnen för att få upp temperaturen.


















Jag frågade henne hur hon visste när den rätta temperaturen var uppnådd. ”Det ser man på elden” svarade hon som om det var den naturligaste saken i världen. ”När lågorna har en viss färg. Man kan se det när man har fått viss erfarenhet”. Mer än så avslöjade hon inte av sin yrkeshemlighet  och jag följde henne när hon lättade på grillocket över  en bytta.

Det var dock inte fråga om någon vanlig korvgrillning till  alla besökare utan  en del av  processen  vid raku-bränningen. En av medarbetarna höll just på att få fram den speciella lystern på ett fat.


Flera andra föremål  var utplacerade i gräset  - en något annorlunda konstutställning


Andra föremål fanns till beskådande på ett dukat bord intill entrén


Ytterligare alster och annat  kan ses här från mitt tidigare besök i keramikverkstaden.
(PS. när jag sökte efter detta inlägg använde jag mig av  logiska sökbegrepp som  drejskiva, raku, bränning, keramik m.m men kom fram till sidan  genom ordet påskägg!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar