Summa sidvisningar

söndag 9 oktober 2011

Afrikansk träsnideri


Med anledning av ett TV-program skrev jag ett långt inlägg i slutet av förra månaden som går att läsa här  Märkligt nog nämner jag den liberianka presidenten  Ellen Jonson Sirleaf i mina betraktelser. Varken jag eller SVT visste då att hon skulle bli en av tre kvinnor som skulle förlänas Nobels fredspris någon dag senare.. Med undantag av  sporadiska glimtar från inbördeskriget har det inte redovisats mycket från Liberia. Nu plötsligt kommer det en gammal repris från 60-talet, ett fredspris och nu i i kväll  en insamlinggala för världens barn med reportage från Liberia.  Jag vet dock för litet om nuläget i landet  men har svårt att tänka mig att man fått bukt med den utbredda korruptionen. Det är då jag alltid blir aningen skeptisk mot dylika insamlingar, hur ädelt än syftet må vara.
Strunt i all politik och eländet i världen,  jag vill hellre skriva om den genuina afrikanska folksjälen. Den som ger sig till känna i gammal afrikansk kultur – konst och musik. Träsniderierna är en del av denna kultur. Jag äger bl.a. en drygt 3 dm hög  träfigur som jag önskade kunde berätta mera om.

Nu kan jag bara ha några funderingar kring denna kvinnofigur. Den är i högsta grad afrikansk och kvinnlig för ingenstans bär kvinnor så tunga bördor på huvudet som i många afrikanska länder.

Träskulpturen ser ut att vara gammal varför jag utgår ifrån att den från Liberia där jag köpte den. Masken som jag visade i ovanstående länk  är betydligt  nyare och  har troligen tillverkats i kommersiellt syfte i kanske rentav i ett annat land. Många liknande sniderier säljs bl.a. på kanarieöarnas semesterorter.  Kvinnostatyetten  kan dock ha ett symboliskt syfte. Stolthet, fruktbarhet eller skönhet?



Det  som förvånar mig mest är  den urholkade foten i statyetten. Där sitter en kläpp vilket för tanken till att föremålet kan ha använts i något rituellt sammanhang. Kanske för att skrämma bort  onda demoner eller vid  någon fruktbarhetsdans. Troligen kan man utläsa ytterligare symbolik i föremålet.Det är bara experter som kan veta sån´t, jag tyckte bara att figuren var vacker i all sin enkelhet  och troligen skuren med en enkel kniv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar