Summa sidvisningar

onsdag 5 oktober 2011

Den sköra tråden och trilla ner


När jag är ute och letar svamp kan jag inte låta bli att ta ytterligare några svampbilder. På sådana som jag tror mig inte sett tidigare. Tanken var att katalogisera, artbestämma och namnge dom. När jag nu har över hundra bilder  fick det dock bara stanna vid tanken. Redan efter ett tiotal ovanliga svampar fick jag ge upp. Nu lägger jag bara bilder till min samling. Senast såg jag denna ansamling av en stor sorts svamp i skogen nära oss.

Jag  förser bilderna med löpande x-nr när jag inte vet namnet på svampen. Den här fick nummer x-161 eftersom jag inte orkade titta efter i  svampboken längre. Även om jag skulle hitta den kan man inte vara säker. Många svampar liknar varandra och beroende på belysningen kan svamparna  se helt annorlunda ut. Det är därför man ofta har tecknade bilder i svampböckerna  (liksom även fjärilar) . Jag kröp närmare till en av de stora svamparna och tog en bild med blixt. Genast fick svampen en helt annan färg.

Men som oftast upptäckte jag något mer i bilden när jag förstorade upp den i datan. Det ser ut som en repa  på en gammal film  eller stillbild. Men sådant kan man inte åstadkomma längre med  digitala  bilder. Jag kan bara gissa att det är en spindeltråd som trätts spikrakt över lamellerna.  Det hade blivit en bra  bild  med själva spindeln på tråden men nu blev det bara en bild i mina X-files. :-)

När jag är ute i svampskogen  stöter jag ofta på någon dyngbagge. Egentligen heter den tordyvel och jag ser den oftast bara på hösten. Jag har visat bilder på den tidigare men den här gången tog jag en liten videosnutt på den och la till några toner. Kolla in när den trillar av pinn!  Konstigt att klumpedunsen inte bryter några ben från denna fallhöjd och bara traskar vidare som om ingenting hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar