Summa sidvisningar

tisdag 4 oktober 2011

Flygande frön


Som fortsättning från gårdagens inlägg  har jag även tagit bilder på frön som sprids med vinden. Jag har visserligen  lagt ut bilder på tistlar tidigare i år som t.ex. här   men här kommer några till  eftersom de passar in i sammanhanget.






Till skillnad från åkertisteln är denna betydligt större men  sprider fröna på samma sätt. Tror att den kallas vägtistel. Är inte säker. Kanske bara för att skilja den från dom som växer på åkern. Botanikern har nog säkert ett annat namn än åkertistel

Lik maskros, tussilago och andra har denna växt också en hel boll med frön som ska spridas med vinden. Jag har den också i trädgårdslandet som ogräs men aldrig vetat vad den kallas. När jag letat lite på nätet, fick jag lära mig att det är en korsört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar