Summa sidvisningar

lördag 1 oktober 2011

Guldklimpen


Eller snarare sagt guldklumpen. En rejäl gyllene skulptur som jag upptäckte för några veckor sedan. Har bott på orten i över 50 år och upptäcker fortfarande nya saker. Jag har inte gått i gymnasiet här och  inte heller haft anledning att gå omkring bland  gymnasiets olika byggnader. Nu letade jag dock efter en modell av  vår kvarn som brunnit ner två gånger. Man hade nog inte råd att bygga upp ortens  minnesmärke en tredje gång utan fick nöja sig med en modell. På kommunens almanacka fanns en bild av kvarnen som  Aina Eriksson tagit och som tycktes  stå på gymnasiets område. Själv har jag egna bilder på den ursprungliga kvarnen.

Där pågick det dock diverse byggarbeten och någon kvarnmodell  kunde jag inte hitta när jag cyklade runt bland byggnaderna. Däremot hittade jag en annan utsmyckning bredvid entrén till en av lokalerna. En stor gyllene någonting. Som en förvuxen överdimensionerad kantarell. Vet inte om den var av sten eller i brons. Men skinande blank var tingesten som om den belagts med bladguld. Det är sparsamt med kommunala utsmyckningar i vär offentliga miljö och jag undrade varför denna guldklimp fått en så undanskymd plats. Visserligen har tusentals elever sett den genom åren men  den skulle gjort sig bättre någonstans på torget.

I vanliga fall brukar jag inte ha någon större förståelse för non-figurativ konst. Den här eggade dock fantasin och  materialet var dessutom annorlunda. Den gyllene ytan kommer speciellt till sin rätt eftersom  figuren  placerats mot den mörka bakgrunden. På något sätt påminde den mig om en bit smält mässing som jag en gång hittade i askan av ett nerbrunnet hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar