Summa sidvisningar

fredag 21 oktober 2011

På stubben


När jag är ute och letar matsvamp, stöter jag ibland på ovanliga svampar på ovanliga ställen. Inte bland mossa och löv  som normala svampar ska hålla till utan på  stubbar. Honungsskivling är en sådan  svamp  som jag  plockar  dom åren när den finns. Som mat betraktad är den vilken  annan matsvamp som helst trots att den tagit sin näring ur gamla trästubbar. Man ska ju äta fiberrik kost, sägs det J. Men oftast är det små, spinkiga svampar man hittar på stubbar.

Här är samma svamp en gång till. Något äldre och blötare

Det här var en annorlunda svamp som jag aldrig sett tidigare. Kanske inte så konstigt. Den växte på barken av en  ruttnande ek vilket inte heller är så vanligt förekommande.

Förmodligen är det en slags ticka. Den fanns på flera ställen i den grova barken

Kolla in den svarta tumnageln till höger! Det är faktiskt också en svamp och inte min stortå.
Den mest spartanske svampen hittade jag dock på denna stubbe. Mitt på stubben hade det kommit upp en rejäl svamp med skaft och hatt. Hur den kan hämta näring ur en torr gammal stubbe hör svamparnas mystiska värld till. Vid  skaftet till  asplövet kan man även skönja ytterligare svampar som håller på att växa upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar