Summa sidvisningar

söndag 2 oktober 2011

Brun fjäril


På sensommaren hittade jag denna fjäril som jag fortfarande än idag inte  har något namn på. Har inte lyckats att identifiera den  och  får därför rubricera inlägget med  en högst amatörmässig benämning. Bilderna är kanske inte helt amatörmässiga trots att de är tagna med en  enkel digitalkamera och så nära som jag kunde komma.


Om man nu får säga linslus om en fjäril så satt den i alla fall relativ stilla och jag kunde ta flera bilder. Som så ofta vid närbildstagningar upptäcker man först i datan alla detaljer. Under tiden man tar bilden har man fullt upp med att koncentrera sig på fokuseringen och urskilja något på displayen över huvud taget. Då  har man inte tid att fördjupa sig i insekters anatomi. Men när man har förstorat upp bilden på dataskärmen  framstår den här fjärilen som ett riktigt pälsdjur.

1 kommentar:

  1. Jag gillar den sista bilden för att de visar på en detalj rikedom som jag inte visste fanns på en fjäril.

    SvaraRadera