Summa sidvisningar

tisdag 1 november 2011

Maja


Får jag presentera våran katt Maja. Trots att den nu har tassat runt i och kring huset i hela
18 år, är det konstigt att jag bara har en handfull bilder på honom och inte heller visat något på bloggen tidigare. Detta har troligen att göra med att jag genom åren videofilmat katten från att den var liten unge, fick egna ungar och fotsatt att filma av bara farten. När han fångat möss och fåglar, klättrat i träd och hustak och slagits med andra katter. Allt finns på 4 timmar video. Så vad  mer skulle jag fotografera med stillbildskameran?

En  ganska intetsägande bild som jag  dessutom borde ha beskurit en del. Av någon anledning blev den kvar i gömmorna. Kanske för att katten alltid vässer  klorna vid  roten intill eken. Det skulle jag fotat i stället och  i närbild med  utspända vassa klor. Kattbilder finns i miljoner och alla överträffar varandra. Troligen det mest populära fotomotivet bland våra husdjur.  Speciellt alla söta kattungar i overkliga situationer. Blir ofta bara kitschigt. Dom här två bilderna passar kanske också in i den kategorin


Den sista bilden jag hittade var när en annan katt kom på besök. Även här skulle det ha kunnat bli bättre bilder när katterna började slåss  bara sekunden senare.

Jag såg ju redan att de var stridsberedda och på helspänn. Med väsande skrik  flög dom i pälsen på varandra så att jag höll på att tappa kameran. Nej, kattbilder är nog inte min grej längre. Inte när man filmat allt i kattväg tidigare. Men klart att Maja ska få  ett eget litet inlägg i min blog.  Det är hon värd den gamla damen. I motsvarande människoår fyller hon nu 92!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar