Summa sidvisningar

måndag 30 maj 2011

Flygfän


Vid gårdagens promenad upptäckte jag en  liten insekt som satt på den yttersta spetsen på ett blad.  Såg ut som en skalbagge. En som jag tidigare sett i kompostlådan hemma. Närmade mig den sakta med kameran och lyckades få en bild. Den hade nämligen vinagar och flög iväg fort som en gevärskula.

Den här bilden är egentligen en fuskbild på flera sätt. Det var inga problem med att ta ett kort på denna ”långben” som jag kallar den i brist på rätt namn. Den flög inte iväg. Den var heldöd och låg orörlig  på golvet i vardagsrummet. Jag tog upp den med en bit vitt papper och när jag såg den där utsträckt med alla spinkiga sex benen på pappret, passade jag på att ta en bild på den. Vid första tagningen utlöstes blixten och bilden blev alldeles för ljus. Nästa bild tog jag då utan blixt. När jag senare jämförde dessa två bilder tyckte jag nog att den överexponerade bilden  trots allt inte blev så tokig. Den gav mig inspirationen att efterlikna den varför jag tog den mörkare bilden och  lättade upp den  i datan.


Trots att insekten låg stilla på  pappret fuskade jag även med skärpeinställningen och fotot skulle egentligen hamnat i papperskorgen. Men efter alla manipulationer i datan tyckte jag till slut ändå att bilden trots alla  fotografiska brister  kunde sparas. Oskärpan gör att den ser målad ut. Sensmoralen: tänk dig för innan du slänger en bild – den kan alltid förvandlas åt ena eller andra hållet och få en karaktär som man ursprungligen inte alls tänkt sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar