Summa sidvisningar

onsdag 11 maj 2011

Ur elden in i askan


Efter  den virtuella nostalgitrippen på  över 2 veckor  känns det  mera van att åter berätta om mina vardagliga trivialiteter.  Tiden har ju inte stått stilla medan jag drömde bort mig till semesterön Malta.
Till att börja med var det ju   påsk med ett fantastiskt sommarväder. Då kom grillen fram för första gången  i år och en hel lax hamnade på gallret. Det som blev kvar efter helgen förvandlades till ett  par läckra laxpuddingar. (tvåbenta läckra puddingar är väl inte att tänka på)

Sedan blev det Valborg med den traditionella majbrasan. Kallt och ruggigt så man trodde att vintern skulle komma tillbaka. Då var det skönt  med brasvärmen. Årets” majbrasebild” visar just detta när  två ungar krypit så nära brasan att det fick skydda ansiktet  från värmen.

Alla andra bilder  blev bara en upprepning av föregående års  Valborgs-firande. En brasa är en brasa är en……….

En vecka senare  cyklade jag förbi den nerbrunna brasan som nu hade svalnat helt. Jag råkade ha en plastpåse på pakethållaren  och passade på att  skyffla lite aska i den med en platt sten som låg  i askhögen. (när hämtade du senast lite aska från en  majbrasa?)  Innan brasan hade tänts  hade jag sett att det enbart fanns organiskt, brännbart material i den stora högen. Därför tänkte jag ta till vara alla  mineraler som finns   askan och blanda allt  med jorden i komposten. Om det  hade funnits lite färre  små förkolnade bitar i askan, kunde jag  förståss strött ut allt över grönsakslandet direkt. Nu  får dom ruttna i komposten  i stället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar