Summa sidvisningar

lördag 21 maj 2011

Maskin-EXPO 2011– dag 1


Nästan framme vid den stora rondellen fick jag syn på en massa vita tält ute på det numera nerlagda flygfältet. Det var för många tält för att vara en cirkus. Det stora antalet fick mig att tänka på  alla vitklädda väderkvarnar som jag en gång såg  i ”vindarnas dal” på Kreta. (se sista bilderna  från ett inlägg apr.-2009 här.)

Jag tog sedan reda på att det var  Nordens största maskin utställning som pågick. Dagen efter cyklade jag dig för att titta närmare på det hela. Inte för att jag var  speciellt intresserad av stora maskiner utan mest av ren nyfikenhet. Det närmaste jag varit i kontakt med denna bransch var när jag ett år på 60-talet sålde pneumatiska ventiler till bl.a. grävskopor.
Det var en härlig solig försommardag och  en snäll securitas-vakt  hade få invändingar att jag  gjorde lite reklam åt hans företag och mässan som sådan i min blogg.

Jag har aldrig tidigare varit på någon liknande utställning. Alla  tidigare  jag besökt genom åren var inomhus. Då handlade det  ofta om medicinsk utrustning, foto, data  eller  hushåll. Så, stora maskiner  som används inom byggbranschen, entreprenad, skogsnäringen, vägbygge,lantbruk eller renhållning  låg långt bortom min intressesfär. Jag ville först och främst göra ett bildreportage så som jag  upplevde  detta arrangemang.


Här var det inte tal om någon pridefestival utan  en av  de 578 utställare hade  här blåst upp denna båge. Jag blev dock mer imponerad av  kranen till vänster i bilden. Med dess många ledade armar liknade den snarare ett sci-fi monster.

Några besökare och potentiella kunder fick sig en gratistur upp i det blå. Instinktivt riktade jag kameran på högkant vilket jag inte skulle ha gjort. Tänkte inte på att  kameran återger video rättvänt  endast när man tar video  i  horisontalläge. Här blev missen  dock nästan till  en fördel så att  sekvensen fick en dramatisk touch. Tagningarna är från 2 olika skyliftar.



Dom här fick jag ha med i tankarna när jag gick runt på området. Miljöaspekterna.


Förmodligen en blivande grävmaskinist. Det var något annat än den lilla skopan i sandlådan. Här var det riktiga doningar tyckte grabben och  ryckte i spakarna.


En annan yngre besökare blev intervjuad och filmad på storskärm. Vad kunde väl denna tuffa tjej i rosa skor och jacka samt tajta gula byxor tycka om alla dessa fantasktiska män med  sina fantastika maskiner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar