Summa sidvisningar

onsdag 8 juni 2011

FOTO del 1


För ett tag sedan fick jag 3 exemplar av tidningen FOTO. Det var länge sedan jag bläddrade i en sådan. Frånsett att  kvaliteten – och då speciellt färgtrycket – blivit mycket bättre  var innehållet en besvikelse. För att bättre kunna jämföra  dessa  tidningar med  några äldre, letade jag fram en dammig årgång  från 1958.

Blev förvånad att det fortgfarande fanns så många svart-vita bilder. Som om tiden stått stilla sedan 50-talet. Det hade ju faktiskt kommit färgfilm och digital teknik sedan dess. Nu hittade jag  dessutom  bilder som kanske inte ens hade publicerats i tidningen för 50 år sedan.

Den här bilden säger mig absolut ingenting. Men någon bildredaktör  tyckte  väl att den skulle passa som en sevärd bild på 2 sidor. Jag är varken expert på bilder än mindre någon konstkritiker. Bara en vanlig betraktare  av konst där bilden skall vara estetiskt tilltalande och ha ett innehåll. Även om jag som vanlig amatörfotograf  inte alltid lyckas att leva upp till  en bra balans i bilden , att den berör eller berättar eller att färgkompositionen inte alltid stämmer, så förväntar jag mig  att något av detta  återfinns i  bilder som publiceras i en fototidning.

Här en annan sida med  också bara svartvita bilder och en i färg med rörelseoskärpa.
Effekten att fotografera med blixt rätt in bland snöflingorna  är väl inte så märklig. Fungerar ju så varje gång med en digitalkamera.

För att inte tala om oskärpa i dessa bilder. Den övre arrangerade bilden kan kanske passera  men den nedre skulle jag ha slängt direkt i papperskorgen


Den här bilden finns i FOTO från 1958. Just denna och liknande från den tiden har på något märkligt sätt  präglat mitt  fotoseende. Undermedvetet väljer jag vissa motiv och komponerar dom på ett visst sätt . Jämför denna med två  av mina egna bilder.

I den samtida  återfinns trappan uppför bron och i den senare (som behandlats i datan)  återfinns  den ensamma flickan. Trots vissa trender, som oftast styrs av kulturetablissemanget, tror jag att fotokonsten går att utveckla vidare. Speciellt  nu när  vilken kameraägare  som helst kan ta perfekta bilder och har en mängd tekniska  hjälpmedel till sitt förfogande.