Summa sidvisningar

tisdag 14 juni 2011

Odlarens vedermödor


Så här års händer det  mycket i trädgården på bara några da´r. På gott och på ont.  Sommarvärmen har fått det mesta att blomma över långt före utsatt tid. Anemonerna under äppelträdet  fanns bara en vecka trots att dom står i skugga

Framför anemonerna hade den enda kvarvarande funkian överlevt. Den hade i år stora,  kraftiga blad vilket var värt  en närbild när solen lyste igenom dom. Det funkar även med funkia!

På den motsatta sidan i solen hade lupinen förökat sig och i år fick jag en finsk variant – en med blå-vita blommor

Annars är det hårda bud i Mellerud och värre var´e i Gällivare. Men värst  av allt i drivbänken.  Av de 5 ynka gurkfröna jag sådde där var det bara 4 som kom upp. När hjärtbladen fanns framme var det sedan  någon gnagare framme. Ingen AIK-are eller hare utan troligen något mycket mindre. För att inte allt skulle käkas upp planterade jag ut 2 plantor på friland  i hopp om att  där kanske klara dom

Dom värsta gnagarna är dock sniglarna. Mördarsniglarna  har jag  koll på något så när men värre är´e med dom små sniglarna. Dom med hus. Förökningstakten har accelererat enormt de senaste 3-4 åren. Efter regnet kommer dom fram och då går man på snigeljakt. På knappt en kvadratmeter hittade jag alla dessa i gräsmattan och la alla intill varandra

Men efter alla vedermödor får man ändå lite belöning. Här den första skörden av rädisor. I år hade jag försökt med den långa varianten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar