I gårdagens Metro läste jag en artikel om den nya citybann som man håller på att bygga.
En 6 km lång dubbelspårig pendeltågstunnel rätt genom centrum och 16 meter under
T-banan. En tunnelbana som man byggde senare hälten av 1950-talet. Här är byggarbetsplatsen som den tedde sig då vid sidan om Riddarhuset
Vattnet på högra sidan fick man stänga ute så att man kunde bygga den vattentäta tunneln mot Gamla Sta´n och Slussen. På vänster sidan ser man tågspåren som gick mot Centralen. Förbi Tegelbacken där det fanns bommar som gav upphov till begreppet ”Tegelbackseländet”. Tunnelbanebygget var bara en del av det nya centrum som skulle bli till. När stora delar av den gamla stadskärnan rivits och allt byggande satte igång blev det en enorm stor grop av hela projektet.
Här har man fått bygga en bro rätt över gropen. Kolla de små trapporna man snickrat ihop för att jobbarna skulle slippa klättra på långa stegar. I botten syns till höger den redan färdiga cementerade tunneln och till vänster ser man en öppning till den andra tunneln. Det gick nog åt en hel del virke vid dessa gjutarbeten
Här är byggplatsen mellan Tegelbacken och Centralstationen med spårvagn på Vasagatan.
Arbetsplatsen ligger nära Brunkebergsåsen varför inget behövde sprängas för T-banebygget här. Allt var lös moränjord. Tunnelöppningen här på bilden ger en viss uppfattning om byggets dimensioner. Hela arbetsplatsen ser aningen kaotisk ut med all skalved och bråte. Men klart blev det och några år senare hade vi ett nytt centrum med Hötorgsskrapor och Sergels Torg. I morgon ska jag ta er med till underjorden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar