Summa sidvisningar

torsdag 30 juni 2011

Koll på växtligheten


När  jag ändå var ute på en inspektionsrunda i trädgården (med kamera i ena handen)  fick jag syn på den ena kvarvarande stubben från  pelarenen. Den ena enen (kunde inte låta bli att skriva så!) hade jag grävt  ur en bit och  sedan kapat för att lägga jord över  allt. Den som blev kvar efter kapningen var det dock fortfarande liv i.

Runt stubben och underifrån hade det kommit upp nya grenar. Det blir väl till att gräva ur den här stubben också.
Stockrosorna , som ursprungligen såtts med frön från en blomma utanför en kåk på Söder, blev lika höga som förra året. Om inte några cm högre.

Blommornas färg skiftar från år till år. Nu var dom flesta vita med undantag av en mörkröd variant som vi aldrig haft tidigare. Visst  liknar den  en hibiskus?

I gången mellan två sängar hade det kommit upp en prästkrage. Dom sprids som ogräs och jag brukar riva bort  alla där jag inte vill ha dom. Den här  fick dock stå relativt ensam och plantan växte sig till en liten buske. Nu när den blommar så fint och ideligen står  i vägen för mig, vill jag  ändå  inte ta bort  den.

Till vänster i bild syns en annan växt som är självsådd. Troligen stod här en persiljeplanta förra året, gick i blom och fröade av sig. Jag  rensade inte bort plantorna  so kom upp på denna plätt och nu  kunde nu skörda en massa persilja .(inte prata sådan för omväxlingens skull). Det blev 2  plastburkar att frysa in.
Borta vid husgaveln hade hässleklockan överlevt. Här blommar den vita och den blå tillsammans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar