Summa sidvisningar

måndag 27 juni 2011

Slåttergubben


För någon vecka sedan tog jag den här bilden på denna gula blomma. Kanske för att det satt en geting på den. Om det nu är en geting. 

Men när jag skulle namnge blomman  var det tomt i bollen. Det var extra retligt eftersom jag tidigare vetat namnet på den. Även  visste att man kunde  äta den, och att                den har en fröställning som liknade maskrosens, fastän större.  Men vad hette växten? Jag grubblade i flera dagar. Tanken bara malde. Troligen även undermedvetet, för rätt som det var från ingenstans så dök ordet fibbla upp i huvudet. Det första jag gjorde när jag kom hem, var att leta en bild på en fibbla på webben. Och visst var det en fibbla jag hade fotograferat. Eller? Kanske ändå inte. Ingen som jag såg bilder på liknade  min. Inte helt. Ståndarnas virrvarr.  där insekten nästan tycks bli snärjd, såg jag inte på någon av bilderna. Jag hamnade sedan på blogger där signaturen Inger Ekströmer hade avbildat en fibbla utan att heller veta namnet på den. I samma blogg där man hittar  sajter som   Käringafällan  och Nature Footstep  (någon slags helig treenighet eller ett triumvirat?) dyker fibblan upp igen. Nu kallas den slåttergubbe och liknar mer  fibblan  här ovan. Kan även heta hästfibbla. Men  namnet slåttergubbe gillar jag mer. Låter mera gammaldags från tiden då det fanns slåtterängar. Om sådana och beteshagar gick  det samtidigt ett program på TV där även slåttergubben svischade förbi som hastigast. Programmet var inte bara intressant  utan uppvisade även ett fantastiskt fint foto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar