Summa sidvisningar

fredag 6 januari 2012

Bäst i världen

Egentligen hade jag tänkt att skriva något helt annat. Men efter nattens händelser blir det inte så. I stället är det en historisk händelse som måste uppmärksammas. Det var så stort att det även var värt att offra en natts sömn på. Det började vid 2-tiden på natten när jag normalt brukar gå och lägga mig. Men när jag tidigare på kvällen fick se att Kanadas juniorlandslag i ishockey fick sina bronsmedaljer, förstod jag att något stort var på gång. Jag hade inte följt tourneringen något nämnvärt men visste att Sverige var i final. Mot ryssarna fick jag veta da. Så i stället för att krypa till kojs begav jag mig till Calgary och följde matchen. Det blev en längre tillställning än jag tänkt mig eftersom det  inte föll några  mål under alla tre perioderna. Sudden death och förlängning. Man kan tycka att en mållös hockeymatch inte var något att offra en natts sömn på, men "Småkronorna" dominerade så gott som hela matchen igenom, varför spänningen bara ökade alltefter tiden gick i förlängningen. Skulle det gå ända till straffläggning? En straffläggning där man lika väl kan ta till en tombola och lottdragning. Nu behövdes dock inga straffar för Sverige gjorde till slut guldmålet!
Det är synd att våra hockeyjuniorer uppmärksammas så lite. Det är ju dom som  framöver skall kämpa i
Tre Kronor eller NHL och föra svensk hockeytradition vidare. Att nu vinna ett VM var stort. Speciellt med tanke på att matchen gick i hockeyn´s  förlovade land utan värdnationen i finalen. Dessutom hejade den alltid kunniga publiken på dom svenska grabbarna som om dom vore ett kanadensiskt lag. Det blev en annorlunda dröm den här natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar