Summa sidvisningar

måndag 16 januari 2012

Stjärnorna på slottet


Efter att ha visat en del bilder som jag tagit  vid en vik nedanför Görvelns slott, kommer man osökt in på  årets upplaga av TV-programmet  Stjärnorna på slottet  som skulle hålla till just där. Därför tog jag  denna bild då

Som den  lokalpatriot man är, följde jag förståss serien trots att man är måttligt intresserad av stjärnornas göranden och låtanden. Därför kommenterar jag inte heller de medverkande  stjärnorna   eller innehållet i denna serie utan visar i stället en del som inte syntes på TV.
Slottet är ett populärt utflyktsmål och numera kan  man sällan strosa omkring  där alldeles ensam. Picknick på sommaren

Under många år hade vi som en familjetradition att åka till slottet och samla kastanjer där på hösten

Här är själva viken på sommaren  och ångbåtsbryggan på vintern

Även på vintern pågår en del här som lockar folk. Isracing, skridskoåkning ,pimpelfiske och inte minst Vikingarännet som går förbi här. Aktivieter som jag bloggat om tidigare här.










Från höjden, där själva slottet är beläget, har man en vidunderlig utsikt över Mälaren





























Den här rhododendronplanteringen ligger lite undanskymd . Slottets baksida såg ut så här innan  det renoverades för några år sedan och i någon av sidoflyglarna bodde stjärnorna













När parken anlades planterade ägaren många olika trädslag, en del exotiska. Några finns bevarade med namn på skylt. Däremot har det även placerats ut  en hel del skulpturer som jag beklagade mig över  r  i ett inlägg för några år sedan. En sådan ”skulptur” syns på den här bilden



I förgrunden ser man även en liten damm där det sommartid brukar simma omkring några guldfiskar. Det var vid denna damm som Christer Lindarw avslutade sin dag
 med att alla stjärnorna badade där som en imitation  på Anita Ekbergs bad i Fontana di trevi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar