Summa sidvisningar

torsdag 5 januari 2012

isväxter


För att runda av  sviten med de ”misslyckade” bilderna på ispölarna  har jag här valt några som jag  i ögonblickets ingivelse tyckte vara intressanta. Kristaller har jag alltid tyckt att de är ett slags förstadium till något levande. Inte minst när jag tittade på dessa bilder där man med lite fantasi kan urskilja former som finns i naturen.

Ekblad eller något liknande?

Den här bilden har jag vänt på och då  liknar den skott som kommer ur jorden. Kanske knoppar eller rentav sparris?

Den här liknar definitivt ett blad. Det är inte ett riktigt blad som legat under isen och täckts av rimfrost utan  det är former som bildats i pölen när den frusit till. Leo tyckte i en kommentar till gårdagens isbilder att en liknade  ett ormbunksblad. Det fick mig att tänka på  ett  collage jag gjorde för några år sedan där jag kombinerade riktiga ormbunksblad med isblommor på ett fönster. Där ser man en slående likhet. Undrar om det är samma fysiska lagar som gäller när det bildas kristaller och när det växer ormbunkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar