Summa sidvisningar

tisdag 29 mars 2011

Cykeltur på den napolitanska landsbygden II


När jag kom till en liten by passade jag på att fylla på vätskeförrådet och köpte en läsk för  några  mynt jag hade löst i fickan. En bit utanför det lilla samhället upptäckte jag  några romerska lämningar.

Man kände historiens vingslag när man såg resterna av dessa en gång så storslagna byggnadsverk. Jag visste ju  inte var jag befann mig och än mindre något om dessa historiska monument. Som den övriga landsbygden var även detta område övergivet. Troligen ingen  större historisk anknytning eftersom allt var övervuxet och vanvårdat. Inga turister som strosade omkring bland ruinerna.

Bland gräs och snår stod denna sten  med en inhuggen inskription som jag tolkade till:

DOMINON FLAVIOVAL RIO SERVERO NOBLISSIA CAES ----  COLON ....

Jag är  dock ingen latinare och kan inte heller italienska. Googles översättningsstjänst hade ledigt idag men när jag  slog upp det första ordet hittade jag en liknande inskirption:

Indulgentissimo / d(omono) n(ostro) Flavio Val(erio)/ Constantio/ noblissimo
Caes(ari) Valerius/ Concordius /v(ir)p(erfectissimus) duxdevtus numini/
maiestati que eorum
Flera av orden återkommer och från den tyska översättningen  forstod jag att detta var en hyllning till  kejsar  Valerius Concordius. Mer än så tänker jag dock inte fördjupa mig i  längden av romerska kejsare.  Då var andra lämningar i närheten intressantare
Dessa två välbehållna  torn stod  en bit ifrån vägen och liknade ett par brofästen. Men liksom  inskriptionen  jag såg tidigare sa mig dessa byggnadselement ingenting. Ett slags tekniks konstruktion?
Än märkligare var denna sfinx som vilade framför tornen. Denna klart egyptiskt inspirerade skulptur  ska väl vakta en ingång. Se hur elegant hon ringlar svansen över ändan. Någon gång snubblar jag kanske över  vad denna mystiska sfinx hade för funktion.  Det var dags att trampa hemåt och min inre kompass  ledde mig åt det hållet där havet borde ligga.
När jag  åter kom till civiliserade trakter och en större turistort med allehanda krimskrams utmed rännstenen var det inte långt kvar till semesterbungalown 
   

1 kommentar:

  1. Nu har du allt fått mig och sambon att jobba :-). Inte för att vi blivit mycket klokare över vad inskriptionen betyder, men det fanns en kejsare (CAESARI) som hette Flavius Valerius Severus. Han dog 307 i närheten av Tres Tabernae, som ligger ca 50 km söder om Rom. Colon betyder väl helt enkelt kolonn, alltså själva stenen. Vale betyder också farväl. Dominon är herre. Noblissia (e d) har med nobel att göra. Kanske en gravsten/minnessten över Flavio?!
    Brofästena ser verkligen ut som fästen till en hängbro. De svarta sneda 'stolparna' är de i metall? Påminner mycket om vad de har i Visby att hålla upp ringmuren med. Är 'stolparna' original? Tror inte romarna gjorde sådant. Finns det en flod där eller något annat de kunde behöva en bro över?

    SvaraRadera