Summa sidvisningar

onsdag 23 mars 2011

ibland funderar man

För en vecka sedan skrev jag om den smutsiga snön och avslutade inlägget med att nämna att Stockholms Stads gatunämnd ansökt om dispens att få tippa snömassor i Mälaren. I går hörde jag på TV-nyheterna att man nu har bifallit denna begäran. Just när jag skulle leta på webben från vilken kaj man brukar tippa snön, fick jag syn på mitt inlägg allra överst:
I vanliga fall brukar jag inte skänka en sådan fråga någon större uppmärksamhet. Kanske  bara ägna den en förflugen tanke med en axelryckning. Men nu trängde sig  detta åter på. Jag  undrade förståss över  hur man tidigare resonerade när man förbjöd tippning vid t.ex. Norr Mälarstrand. Naturvårdsverket och andra miljömyndigheter hade väl tagit prover och konstaterat att denna verksamhet borde upphöra med hänsyn till vattnets kvalitet i Mälaren och miljön i övrigt. Man vill ju gärna uppvisa Mälarvattnets förträffliga kvalitet för utländska besökare och ståta med att man kan fånga lax  utmed Vasabron. Därför höjer man ju lite på ögonbrynen  efter denna kovändning. Har det blivit så mycket mindre gummi- och asfaltpartiklar i snön efter dubbförbudet på Hornsgatan? Har vägtullarna reducerat bilism  så drastiskt i innersta´n ? Alla dessa funderingar överlåter jag gärna till samhällskritiska programmakare. Som alltid är det även här en fråga om pengar och makt som bör granskas. Kritiken mot den undermåliga snöröjningen kan bara mötas genom dyr bortforsling av snömassor eller billigare tippning i Mälaren. Tuffa avväganden för dom i Stadshuset. Frågan är bara  om besluten  gått rätt till och varit förståndiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar