Summa sidvisningar

lördag 12 mars 2011

spyfluga

Från temat spindlar  kan man lätt gå över till ämnet flugor. De hör ihop på något sätt även om gårdagens lilla spindel knappast har något med stora flugor att göra. För länge sedan lyckades jag  att ta denna diabild

En sketen spyfluga! Det är väl inget att komma med även om den är grönskimrande och grann. Vanliga husflugor  kan man ju fotografera lätt med dagens digitalkameror som har en makrofunktion. Det har jag gjort flera gånger och även  visat en kort videosnutt på metrobloggen  tidigare som ni kan se här igen. Flugan bredvid tangentbordet och under en vanlig skrivbordslampa

På den tiden när  systemkamrorna inte var digitala ,  kunde man inte ta rörliga bilder och även närbilder krävde en hel del. För att ta stillbilden på spyflugan krävdes till att börja med en hel del tålamod. De kalasade på något illaluktande  som min näsa fick lov att närma sig för att få korn på någon av flugorna. De ville  inte heller sitta stilla och posera för mig utan flög omkring med ett ilsket brummande. Speciellt när jag närmade mig med släden. Jo, en släde. För att  ta närbilder hade jag en bälgtillsats som satt på en släde mellan kamerahus och objektivet. Med en ratt kunde man ändra fokus och ställa in skärpan när bälgen rörde sig på släden. Skärpedjupet var minimalt och det ville till att man fick en fluga som satt stilla just  på rätt ställe och rätt ögonblick. Dessutom fick man undvika skugga på föremålet. Dels krävde dessa (då) extrema närbildstagningar mycket ljus och så ville jag ju få fram det grönskimrande på spyflugan. När färgfilmen  var så pass dyr ville man ju inte offra en hel rulle för en flugas skull. Trots stanken omkring, värmen och obekväm arbetsställning fick jag  till slut fram  en bild som då  hade helt perfekta färger som genom åren dock bleknat en hel del. Idag behöver du inte ens ta tiotals bilder för att få fram en närbild.Se bara den som  är i headern till denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar