Summa sidvisningar

lördag 26 november 2011

Allt för spänningen


Långt hemifrån och i trakter där jag bott tidigare  råkade jag passera i förgår. Klev ur bilen och tittade mig omkring samt tog en del bilder på föränderligheten. Men även på det som snart är ett minne blott.


















Den delen av kraftledningen som syns på bilderna är dragen över ett gärde förbi en  radhuslänga och på andra sidan vägen  över en del gamla villor. Jag har sett den i 50 år men den  har nog funnits där nästan lika länge innan. Nu  ska den bort. Det fick jag höra av några jobbare längre uppåt vägen.

Så här såg dom ut. Jag frågade dom om dom höll på  med att gräva ner bredband. Extra bred bredbandkabel  för att öka hastigheten eller kapaciteten ytterligare tänkte jag. Men  jag fick veta att det var högspänningskabel  de skulle lägga under jord och att den gamla kraftledningen skulle rivas. Troligen vill man åt marken för vidare bebyggelse. Det sa inte gubbarna utan det är bara mina egna funderingar.


















Det  handlar om flera km långa markarbeten som  till en del går rätt  igenom  ett villaområde. Diket är inte alltför djupt  där man lagt ut plast och grus där kabeln skall läggas (eller blir det två som i luften?) Det fanns i alla fall två  stora kabeltrummor intill vägen. Det är inte vilka sladdvindor som helst och det var dom som i första hand hade fångat mitt intresse när jag åkte förbi där.

Man känner sig  rätt liten när man står bredvid  dessa rullar. Tyvärr pågick ingen aktivitet kring  dom varför jag inte vet hur man drar av kabeln från trumman. Troligen räcker det  med en grävmaskin.

Här fick jag till slut in en helhetsbild över  arbetsplatsen. Med gubbarna, kabelvinda  och schaktet utmed hela området. Sån´t man inte ser varje dag  varför jag tyckte det var spännande (J)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar