Summa sidvisningar

lördag 12 november 2011

Körsbär i november?


På träden utmed gångstråket  i centrum är det fullt med frukter nu. Det som jag tidigare trodde var skatbon, var i en del fall mistel. I flera träd hade denna parasit slagit sig ner och nu syntes även frukterna. Små vita bär som lär vara giftiga. Såg dom inte för ett par år sedan när jag bloggade om  mistlar här  då det var  några månader för sent.
Misteln satt ganska högt uppe i kronan och  jag fick zooma in den för att det skulle synas något över huvud taget. Helst hade jag velat ta en makrobild. Redan nu fick jag kliva ut i rabatten under trädet för att få rätt vinkel. Hur hade det sett ut om jag dessutom kommit släpandes med en stege för att ta en bild på några bär?
Längst ner till höger i denna bild syns några andra bär. Det är trädets egna bär. Liksom villfarelsen att mistlar var skatbon, trodde jag i början också att dessa bär var japanska körsbär. Inte förrän vår granne upplyste mig om att det är en rosenapel som hon hade utanför staketet. Nu upptäckte jag dom även utanför affären i centrum. Till skillnad från mistelfröna  hängde ”äpplena”  i stora klasar längre ner på grenarna och var mycket lättare att fotografera.

Visst är dom förbryllande lik stora, halvmogna bigaråer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar